WERKVERBAND VOOR TAAL- EN LITERATUURONDERWIJS |
Het Werkverband voor Taal- en Literatuuronderwijs verenigt moedertaalleraren Nederlands en vreemde-taalleraren Nederlands, Engels, Frans, Duits en Spaans, van secundair onderwijs (ASO, TSO, KSO, BSO), hoger onderwijs van korte en lange type, onderwijs voor sociale promotie en privé-onderwijs, voor overleg en uitwisseling, over vak- en diplomamuren heen: om van elkaar te leren en aan elkaar aan te bieden.
Het organiseert navorming voor zijn leden en andere belangstellenden: seminaries, voordrachten, cursussen, symposia, werkvergaderingen, trainingen. Leden krijgen belangrijke prijsverminderingen op al deze activiteiten op vertoon van de lidkaart.
Het informeert de leden via de Werkmap voor Taal- en Literatuuronderwijs over activiteiten voor navorming van taalleraren, voor zover informatie beschikbaar is, en rapporteert voor hen die niet konden aanwezig zijn. Hoofdaccent van het tijdschrift ligt nochtans op uitwisseling van lesmateriaal en -ideeën en op bevordering van discussie en overleg onder taalleraren.
De activiteit van de redactie, de werkgroepen, concentreert zich rond de volgende zwaartepunten, ontstaan en gewijzigd in de loop der jaren, volgens aanvoelen van urgentie:
Op bijdragen en lesmateriaal wordt geen andere gebruiksbeperking gesteld dan dat ze niet winstgevend mogen verwerkt worden en dat overname van tekst of ideeën met een eerlijke referentie naar auteur en bron gebeurt. Het tijdschrift is een Werkmap: dus geen voorbeelden hierin voor slaafse navolging, maar goede ideeën uit de praktijk die uitdagen tot aanpassing van de eigen praktijk van de lezer.