Alain Tierentijn, 25 route de Furfooz, 5500 Dréhance (Dinant)
Het boek begint met een voorwoord van J. DeLozier, de vroegere
echtgenote van Grinder die veel bijgedragen heeft tot de
ontwikkeling van NLP. Wat verder bedanken de auteurs
uitdrukkelijk hun leermeesters John Grinder, medestichter van
NLP, en Robert Dilts, een autoriteit in toegepaste NLP, vooral
voor wat betreft leerprocessen en gezondheid. Uitstekende
referenties dus voor een boek dat een soort handleiding is bij de
opleidingen ... die de auteurs zelf verzorgen.
Is het geen goed boek dan? Wel, het is een interessant boek,
zoals er vele zijn, maar het brengt niets nieuws voor wie
vertrouwd is met de NLP-technieken die worden gebruikt in
opleidingen van managers, trainers en
communicators, terwijl het wel beweert zich te
richten tot mensen met ervaring in dit vak. Naar mijn mening is Time
Line Therapy and the basis of personality van T. James en W.
Woodsmall (Meta Publication, California 1988) veel interessanter,
onder meer omdat het nieuwe concepten ontwikkelt.
En, nu wij het toch over andere boeken hebben: In 1995
publiceerde De Boeck Apprendre à apprendre avec la PNL van
A. Thiry en Y. Lellouche. Het bevat een schat aan goedbeschreven
NLP-technieken die onmiddellijk in een (middelbare school)klas
kunnen worden aangewend. Een van de overtuigingen van Alain Thiry
is dat alle goede leerlingen precies hetzelfde doen,
en dat er bijgevolg maar één goede manier bestaat
om een zaak aan te pakken. Persoonlijk geloof ik daar niet meer
in, maar wel vind ik de technieken bescheven in dit boek zo
zinvol dat ik probeer ze dagelijks in mijn lespraktijk toe te
passen.