|
|||||||||||
|
het college vs. "de slechte wereld"Aan de eisen van zulke tijd mocht het college niet tegemoetkomen. De klachten over de wereldse invloeden klinken als een eentonig refrein doorheen de documenten. Cinema, cafébezoek, televisie, sport, o jerum, jerum, jerum! 'Meisjes waren melaats' memoreerde een kroongetuige, E. Berode.
Men groef zich in achter pessimisme, waarschuwingen, verboden, geest en letter van een vooroorlogs reglement. Het oorkussen van de duivel werd alsmaar zachter. De Tienen-kermis-fietstochten hadden als impliciete doel de jongens van dat werelds vermaak weg te houden. Voor de vakantie kregen de ouders steeds een vermanende brief om hun telgen niet uit het oog te verliezen en ze eventueel aan de KSA toe te vertrouwen:
Zo staat het ongekuist in het Jaarboek van de Oud-studentenbond 1955. De prefecten Hendrix en Van Roost bogen de jonge weerbarstige rijs heel kordaat en niet zelden met klinkende doortastendheid. De ouders gingen niet altijd akkoord, maar de protesten hadden nog geen effect. 'Dat was toen zo!' vergoelijkt ons een slachtoffer van toen. Nadat Pjeerreklets F. Pittomvils snapte met het meisje dat later zijn vrouw zou worden, en Vim hem op drie dagen en een zondagsretenue zette, werd er op de melodie van 'De kleine wals' gezongen: 'Och, arme Pittomvils! E.H. Brams verschoot van de strenge tucht bij zijn kennismaking (verslag 1953-1954). Het bedaagde reglement behield evenwel kracht van wet. De trouwe misdienaar van de bestuurder werd met drie dagen beboet, omdat hij op de kermis niet in de onmiddellijke buurt van zijn ouders aangetroffen werd. De priester-leraars die in de buurtdorpen mis lazen, hielden 's morgens een oog in het zeil. filmcensuurEr werd nog gepatrouilleerd bij oorden des verderfs. Bij de verboden cinema's zeker: Nova, Vox, Libertas of zelfs de Rio vlakbij in de Broekstraat. De Witte van Zichem mocht er niet bekeken worden. Men spioneerde vanuit het kapperssalon aan de overkant, waar leraars klant waren! Een Laurel-en-Hardy of Tarzan in de verkeerde zaal: drie dagen uitsluiting. Ongeveer de hele retorica 1950 liep twee dagen schorsing op wegens bezoek aan de Vox. De Cinex van onderpastoor Palmaerts was wel eerbaar, maar voor de kijkers dan weer niet zo'n magneet. Een ticket kostte meer en als er in de Cinex-films al eens gekust werd, dan was dat steeds haastwerk. Leraar Uten, keurder van de Katholieke Filmactie, had tijdens een provisie bij belsignaal onzedelijke scènes gecensureerd. Die werden dan geknipt of versneld vertoond. Enkele leerlingen, leden van de Actie, trokken er tevens op uit om de zedeloze prenten op hun boekje te zetten. In zaal Cinex bood men de leerlingen per jaar 1 a 2 (speel)films aan: Macbeth, Fatima, Proces in het Vaticaan, De sleutels van het koninkrijk, Ik had vijf zonen, Met muziek door 't leven, De strijd om het zware water, Buon giorno elefante, Jody en het hertejong, Winslow Boy, Marcelino pan y vino, De Familie Trapp. Een eigenlijk filmforum, waarbij de jeugd met een bredere visie op het medium werd geïnformeerd, kwam er pas in 1959 o.l.v. E.H. Hugo Jansen. ouderverenigingVoordien had alleen de oudervereniging getracht enige filmbegeleiding te verzorgen. Zoals gezegd was deze op instructie van hogerhand opgelegd in 1955. Gedurende enkele jaren nam men op verscheidene gebieden vernieuwende, hoofdzakelijk informatieve initiatieven. Daarbij konden de ouders contact nemen met de leraars.
'In het begin werd daar wel tegen geprutteld door 'n paar Heren, maar ze deden het toch.' (Verslag begin 1957-1958.) De afzonderlijke ouderavond zou eruit voortvloeien. Dat gebeurde voor de eerste maal op 29 maart 1958 met veel succes. De helft van de ouders kwam een titularis of vakleraar raadplegen. De onderwerpen van de informatievergaderingen zijn symptomatisch voor deze aanloopperiode naar een opener mentaliteit: studiemogelijkheden na de humaniora (Duquet), schoolstrijd (Valvekens), de psychologie van de jongen (oud-minister Verbist), levensroeping (prof. Verbeke), sexuele opvoeding (Corbeels), beroepsoriëntering (Swinnen), godsdienstige opvoeding (E.H. Brusselmans), de vrije tijdsbesteding van de student, opvoedingsproblemen bij de rijpere jeugd (E.P. Burvenich), betekenis van de film (E. P. Vandenbunder), met later in zaal Rio de visie van de film
'Amici per la pelle'. Vooral E.H. Corbeels heeft zich achter deze vereniging gezet. © kvr |