|
|||||||||||
|
armste college van het bisdomDeze vaststelling komt uit een verslag van directeur Brams bij het begin van schooljaar 1955-1956. Er is geen enkele reden om ze te betwijfelen. Oud-leerling Elshout (1ste mod. 1949-1950) herinnert zich zijn klaslokaal van de 5de moderne zo: 'Een echt wanordelijk en folkloristisch geval dat het Infrastructuur en gebouwen voldeden totaal niet, maar het geld om daaraan te verhelpen ontbrak even totaal. Altijd werd er gedacht aan besparing. Legerkasten werden dankbaar aanvaard. In 1951 plande men nog de aankoop van driepersoonsbanken, wat door het bisdom als ouderwets werd geadviseerd. Pas twee jaar later werden er 70 stoelen voor het zaaltje en 50 nieuwe banken voor de kapel gekocht. Deze laatste werd tegelijk met andere lokalen herschilderd en kreeg in 1956 parket. Er kwamen enkele turntoestellen, de meest noodzakelijke labotoestellen en eindelijk werden de laatste lokalen van elektriciteit voorzien (1953). De lamentabele huisvesting van de priesters werd verbeterd door de bouw van de nieuwe slaapkamers (september-december 1950). Van nieuwbouw was er geen sprake. Wel dacht men aan de toekomst door het verwerven van het huis van de geburen Foutrel-Van Velthem (april 1954 en november 1955). Toen het probleem nijpend werd door de stijgende schoolbevolking, paste men lapmiddelen toe. Het zaaltje werd in twee lokalen verdeeld (september 1954). Begin 1956-1957 moest onderwijzer Francen met zijn klas de bovenzaal van de Patria gebruiken. Na veertien dagen gaf hij de voorkeur aan de studiezaal boven een dagelijkse doortocht door het cafélokaal. Einde 1956 kwamen in de Patriatuin twee noodklassen in
snelbouwsteen gereed. Het volgende schooljaar sloeg men de zolder van de oude bouw aan: nogmaals 2 lokalen gewonnen! De leerlingenstroom bleef aanhouden. Toen waagde men de oversteek naar de kazerne, die al een jaar leeg stond. Na een boel onderhandelingen gaf het leger de gebruikstoelating. (De aankoop bleek ondertussen geen fictie meer.) Vanaf het 2de trimester 1958-1959 werden 4 lokalen betrokken door een deel van de voorbereidende. De eerste fase van de bouw- en bankscheiding tussen humaniora en basisschool was daarmee doorgevoerd. © kvr |